Historie

Lem Boldklub af 1940 har rødder tilbage i 1907, hvor Lem Idrætsforening blev stiftet, herunder var der aktiviteter som fodbold og gymnastik. Idrætsforeningen blev dog opløst i 1937 på grund af økonomiske vanskeligheder, hvorefter der i 1940 blev taget initiativ til at der igen skulle dyrkes sport i Lem, og herved var Lem Boldklub en realitet. I den nye forening var aktiviteterne også fodbold og gymnastik, som igennem mange år var hovedaktiviteterne i LB.

I slutningen af halvfjerdserne begyndte tingene for alvor at tage fart, i forbindelse med at der skulle bygges svømmehal i Lem. I samme ombæring fik LB ved megen frivillig arbejdskraft bygget nyt klubhus og begge byggerier blev indviet i 1978. Siden da har LB været i konstant udvikling, hvilket har resulteret i, at der i dag er mange forskellige idrætsaktiviteter i foreningen, som er suppleret af et forretningsudvalg og et sponsorudvalg.

Derudover er der i forbindelse med Lem Boldklub stiftet en selvstændig forening kaldet Lem Boldklubs Venner, som har til formål at støtte børne- og juniorarbejdet i LB. Lem Boldklubs Venner afholder hvert år forskellige arrangementer, som alle har til formål at sikre foreningens økonomiske grundlag.

LB er den forening i Ringkøbing-Skjern kommune, som har flest aktivitetsmedlemmer, fordelt på både unge og ældre som fornøjer sig med de mange spændende aktiviteter.
Nedenstående oversigt viser de forskellige aktiviteters indtog i LB, og på nuværende tidspunkt må det siges at alle idrætsaktiviteter i Lem er samlet i LB.

I 2010 blev Lem Boldklub af 1940 Årets forening i DGI Vestjylland.